1543
تاریخ انتشار : 17:25:05 , 1394/03/19    ارسال به دوستان |    نسخه چاپی  

سرهای بریده درختان در یک نمایشگاه
یک عکاس، 60 فریم عکس از درختان بریده‌شده و آسیب‌دیده‌ی خیابان ولیعصر را در یک نمایشگاه به نمایش گذاشته است.
به گزارش ايوانا، حسن قدياني درباره‌ي برپايي نخستين نمايشگاه انفرادي‌اش با عنوان «سوگواره درختان خيابان وليعصر» اظهار کرد: خيابان وليعصر بزرگ‌ترين خيابان خاورميانه و داراي يک بافت فرهنگي و زيست‌محيطي است که يک شاخصه‌ي مهم تهران به‌شمار مي‌رود. اين خيابان به‌خاطر چنارهايش شناخته مي‌شود. مدتي است که روند خشک کردن، نه خشک شدن، چون درخت چنار بي‌دليل خشک نمي‌شود و بريدن آن‌ها به دلايل مختلف هر روز بيش از گذشته ادامه دارد و هويت زيست‌محيطي تهران را دست‌خوش تغيير کرده است.

او افزود: به همين دليل، من و چند نفر از دوستان تصميم گرفتيم آماري از تعداد درختان خشک‌شده و بريده‌شده‌ي خيابان وليعصر به‌دست آوريم. براي اين کار از ميدان راه‌آهن تا ميدان تجريش را پياده حرکت و از درختان سرشماري کرديم و عکس گرفتيم. در مسير رفت و برگشت به بيش از 4100 درخت رسيديم. تصميم گرفتيم سوگواره‌اي را براي اين درختان برگزار کنيم، چون درخت در دين و اعتقادات ما درخت يک موجود زنده و قابل احترام به شمار مي‌رود و اجازه‌ي قطع کردن آن به کسي داده نشده است.

قدياني درباره‌ي تعداد عکس‌هاي به‌نمايش گذاشته‌شده در اين نمايشگاه گفت: نزديک به 4100 فريم عکس از درختان آسيب‌ديده تهيه شد که نزديک به 60 فريم از آن‌ها روي ديوار گالري رفته است. تمام اين عکس‌ها مربوط به درخت‌هاي خشک‌شده، بريده‌شده يا محل‌هايي است که در آنجا درخت بوده، اما اکنون اثري از آن درخت نيست.

اين عکاس ادامه داد: در عکس‌هاي اين نمايشگاه دو مورد رعايت شده است، يکي اين‌که هيچ تغييري در محيط عکاسي نداده‌ايم و دوم اين‌که عکس‌ها کاملا خام و طبيعي هستند و هيچ کار گرافيکي توسط نرم‌افزارها روي آن‌ها صورت نگرفته است. مي‌خواستم حس اصلي عکس‌ها حفظ شود.

قدياني در بخش ديگري از سخنانش درباره‌ي دليل انتخاب يک موضوع زيست‌محيطي براي هنر عکاسي، اظهار کرد: در دوره‌ي حاضر بحثي در فتوژوناليسم وجود دارد که عکاسي هنر است يا تکنيک. متأسفانه برخي عکاسان به سمت تکنيک مي‌روند و شايد چون نخواسته‌اند يا نتوانسته‌اند نگاه ژورناليستي خود را در آن پياده کنند، براي رساندن پيام به تکنولوژي‌هاي تصويري پناه مي‌برند. در حالي که يک ژورناليست بايد با مخاطب خود صادق باشد.

او افزود: وقتي از بيشتر مردم بپرسيد چه عکسي در ذهن‌شان ماندگار شده، عکس‌هايي را نام مي‌برند که عکس‌هاي زيبايي نيستند. اين‌ها براي مخاطب خيلي زودتر جا مي‌افتند و ماندگار مي‌شوند، چون واقعيت را به نمايش گذاشته‌اند. وظيفه ما است که حس پرسشگري را در مخاطب بيدار کنيم و از مسؤولان بخواهيم در قبال وظيفه و عملکردشان پاسخگو باشند.

قدياني در ادامه به قرار دادن اشعار و نوشته‌هايي در کنار اين عکس‌ها اشاره کرد و گفت: عکس، خودش گوياي خيلي از مسائل است، اما چون ديدگاه نمايشگاه ما يک ديدگاه فتوژورناليستي صرف نيست و بيشتر يک سوگواره است، مي‌خواستيم مخاطب وقتي به اينجا مراجعه مي‌کند حس لذت نداشته باشد. هدف ما برپايي يک نمايشگاه به‌صورت مجلس ترحيم بود. هدف ناراحت کردن کسي نيست، فقط مي‌خواهيم حس شهروندي را و حقوق آن به مردم و مخاطب يادآوري کنيم.

اين عکاس اضافه کرد: قرار دادن شعر و نوشته مي‌تواند نوعي هماهنگي ايجاد کند. اين انتخاب‌ها را خودم انجام دادم. بيشتر هم از اشعار مولانا و صائب تبريزي که در آن‌ها کلمه‌ي درخت به کار رفته استفاده کرده‌ام. مخاب وقتي شعر را مي‌خواند و عکس را مي‌بيند مي‌تواند يک ارتباط بصري و ذهني ايجاد کند و ارتباط بهتري با عکس‌ها بگيرد.

اين روزنامه‌نگار با بيان اين‌که ميراث فرهنگي نيز در زمينه‌ي تغيير زيست‌محيطي خيابان وليعصر و قطع درختان آن بايد واکنش نشان بدهد، گفت: خيابان وليعصر ثبت ملي است و ميراث فرهنگي بايد در اين زمينه دخالت کند. هر تغييري از لحاظ ابنيه، مختصات و زيست‌محيطي بايد با هماهنگي آن‌ها باشد که متأسفانه صورت نمي‌گيرد و مسؤولان بايد پاسخگوي آن باشند.

قدياني درباره‌ي امضاي طومار اعتراضي توسط بازديدکنندگان نمايشگاه نيز اظهار کرد: اين امضاها قرار است به شوراي شهر و شهرداري تهران ارائه شود. شوراي شهر قول داده فعاليت‌هاي مضاعفي را روي اين بحث داشته باشد. آقاي حقاني، عضو شوراي شهر تهران، با حضور در افتتاحيه قول‌هايي داد. غصه خوردن و حسرت براي اين درختان خيلي جاي کار ندارد، سعي ما اين بوده که يک زنگ خطري را بفشاريم که درختان باقي‌مانده به اين مسأله دچار نشوند. در غير اين صورت چون نمي‌توانيم پاسخگوي نسل‌هاي بعدي باشيم.

حسن قدياني فعاليت روزنامه‌نگاري و خبرنگاري خود را از سال 67 آغاز کرده است. چند سالي است که با توجه به مسأله‌ي محيط زيست تهران و تخريب آن از جمله قطع درختان، تخريب باغ‌ها و تغيير کاربري زمين‌هاي کشاورزي روي اين موضوع متمرکز شده است. او از سال 80 عکاسي مي‌کند و نمايشگاه «سوگواره درختان خيابان وليعصر» نخستين نمايشگاه انفرادي او به شمار مي‌رود.

اين نمايشگاه به همت چند NGO محيط زيستي، کانون عالي حفاظت از محيط زيست، انجمن ديده‌بان يادگارهاي فرهنگي ايران و با کمک شرکت پاياهور برگزار شده است. علاقه‌مندان براي بازديد از آن مي‌توانند از 17 تا 20 خردادماه از ساعت 16 تا 20 به نگارخانه «ژينوس» به نشاني خيابان وليعصر، ابتداي خيابان فاطمي، شماره 21، طبقه‌ي اول، مراجعه کنند.


 
نظر کاربران

ارسال نظر
نام و نام خانوادگی  

پست الکترونیکی    

نظر شما  
 

 
اخبار پربیننده  
گزارش تصویری  
نظرسنجی  
خرید اثر توسط آقای مرادخانی در حراج تهران یک کار فرهنگی بود یا یک پز سیاسی با پول بیت المال؟





   
آخرین اخبار  
نمایش 16 اثر ادوارد مونش در موزه متروپولیتن
افتتاح نمایشگاه انفرادی بهار بینش در گالری نگر
نمایشگاه آثار استاد فرشچیان با عنوان «اصالت و نوآوری» در نخجوان
نگارخانه مهر میزبان «رنگ پاییزی»
افتتاح گالری "امروز" در اصفهان
41 افتتاحیه و 49 فرصت گالری گردی در آدینه سوم آذر ماه
فراخوان رقابت سالانه معماری Zero
فراخوان نمایش و فروش آثار در UGallery.com سانفراسیسکو
فراخوان مسابقه برترین های طراحی داخلی
فراخوان چهارمین دوره مسابقه طراحی سازه نجات تخم مرغ
فراخوان ملی خوشنویسی و نقاشی‌خط ستون بیستون
فروش اثر هنری بزرگمهر حسین پور به نفع زلزله زدگان
تعویق نمایشگاه نقاشی " نوستالژی دهه شصت"
نمایشگاه گروهی نقاشی تحت عنوان "مواجهه" در گالری تم
برپایی نمایشگاه گروهی پارچه سازی در گالری ژینوس


 

   صفحه اصلی | اخبار | جشنواره ها  | گالری ها | بین الملل  | اقتصاد هنر  | گزارش تصویری | مشاوره خرید و فروش آثار هنری | تماس با ما | درباره ما | پیوندها | آرشیو
تمامی حقوق این سایت متعلق به پایگاه خبری ایوانا است.
Powerd by MediaGraph